تفاوت بین عینک و لنز طبی

دیگر خسته شده‌ام. دلم می‎‎‌‌‌خواهد راحت‌تر بتوانم دنیا را با لنز طبی ببینم. اصلا عینک چه چیزی است که روی بینی من قرار دارد و روی بینی‌ام خط انداخته است؟ شاید این صحبت‌ها برای شما آشنا باشد و افرادی را در اطراف خود دیده باشید که حرف‌هایی مانند حرف‌های بالا را می‎‎‌‌‌زنند. با دیدن این افراد و شنیدن حرف‌های آنان متوجه می‎‎‌‌‌شویم از اینکه سالیان سال از عینک استفاده می‎‎‌‌‌کنند، ناراضی هستند. این افراد برای اینکه عینک نزنند به راه‌های متفاوتی را امتحان می‎کنند و یکی از این راه‌ها استفاده از لنز‌های طبی است. لنز طبی می‎‎‌‌‌تواند به افراد کمک کند که بتوانند راحت‌تر ببینند و دنیا را لمس کنند اما موضوعی که در این جا مورد توجه قرار می‎‎‌‌‌گیرد، این مورد است که آیا می‎‎‌‌‌توان از لنزهای طبی در همه شرایط استفاده کرد؟ و یا اینکه آیا استفاده از لنز مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ برای اینکه بتوانیم صحبت را ادامه دهیم و به سوالات پیش آمده جواب دهیم بهتر است این نکته را بگوییم که چشم انسان یکی از حساس‌ترین عضو‌های بدن است و لنز وسیله‌ای است که در چشم قرار می‎‎‌‌‌گیرد. به همین دلیل برای استفاده از لنز طبی باید با احتیاط بیشتری عمل کرد، زیرا می‎‎‌‌‌تواند یکی از منابعی باشد که میکروب را وارد چشم می‎‎‌‌‌کند و برای چشم خطرناک است و ممکن است فرد را دچار اختلال‌های چشمی کند.

بازرگانی اپتیک سلطانی

بازرگانی اپتیک سلطانی

مشورت با پزشک

برای استفاده از هر وسیله‌ای نیاز است تا با فردی که در مورد وسیله موردنظر خبره است مشورت شود. برای استفاده از لنز طبی نیاز است تا با چشم پزشک مشورت شود. چشم پزشک می‎‎‌‌‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد برای استفاده از لنز طبی آماده است یا خیر. این آمادگی می‎‎‌‌‌تواند از دو جنبه جسمی و روحی مورد بررسی قرار بگیرد. از لحاظ جسمی فرد باید معاینه شود تا شماره لنز طبی را بتواند متوجه شود.در ابتدای استفاده از لنز طبی بهتر است زیر نظر چشم پزشک باشد.یکی از مواردی که استفاده از لنز طبی در آن‌ها اجباری است، استفاده از لنز در کودکان و نوزادانی است که مشکلاتی از قبیل آب مروارید دارند. زیرا عمل چشم در نوزادان و کودکان بسیار دشوار است و در برخی از موارد شماره چشم آن‌ها تا ۲۰ یا ۲۵ می‎‎‌‌‌رسد. ممکن است اختلاف میان دو چشم در آن‌ها زیاد باشد، به همین دلیل استفاده از عینک می‎‎‌‌‌تواند منجر به تنبلی چشم شود. برای جلوگیری از این موضوع نوزادان را تا رسیدن به سن رشد با لنز طبی همراه می‎‎‌‌‌کنند و بعد از آن نسبت به عمل آن‌ها اقداماتی انجام می‎‎‌‌‌شود.

عینک یا لنز کدام بهتر است؟

انتخاب بین عینک یا لنز کاملاً به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد. علاوه بر آن درجه ی ضعیفی چشم، قیمت عینک یا لنز و بودجه ی فرد، نوع زندگی و در نظر گرفتن راحتی و زیبایی هم عوامل تاثیرگذار در انتخاب بین عینک یا لنز هستند. البته قبل از انتخاب عینک یا لنز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از مزایا و معایب عینک یا لنز اطلاعاتی به دست آورید و بررسی کنید که کدام‌ یک مناسب چشمان شما خواهد بود. با بررسی‌های انجام شده برای ارجعیت عینک یا لنز، پزشکان و اپتومتریست ها، استفاده از عینک را نسبت به لنز بهتر می‌دانند. از نظر متخصصان قرار دادن مداوم جسم خارجی مانند لنز روی کره ی چشم به مرور به چشم‌ها آسیب رسانده و احتمال مشکلاتی چون عفونت یا زخم قرنیه و کم شدن بینایی را افزایش می دهد. همچنین استفاده از دست برای قرار دادن لنز در چشم نیز احتمال انتقال آلودگی به چشم را چند برابر می‌کند. استفاده از لنز به‌ جای عینک به‌ خصوص برای افرادی که شماره ی چشمشان بالای چهار است و چشمان رنگی دارند، توصیه نمی‌شود و برای این‌گونه افراد مضرات بیشتری در پی خواهد داشت. اما در برخی زمان‌ها مثلاً برای شرکت در مهمانی‌ها و ورزش یا هنگام جراحی بینی که استفاده از عینک مشکل یا حتی ممکن نیست، اگر از لنز استفاده می‌کنید، باید نکات بهداشتی استفاده از لنز را رعایت کنید


بازرگانی اپتیک سلطانی
بازرگانی اپتیک سلطانی
بازرگانی اپتیک سلطانی

۱-لنز بایوفینیتی Biofinity : دارای تکنولوژی منحصر بفردی بنام Aquaform هست که در واقع ترکیبی از فن آوری مواد اولیه و طراحی شکل ظاهری لنز میباشد. زمانی که از این لنز ها استفاده میشود فرد احساس راحتی میکند چون به چشمهای فرد اجازه میدهد که نفس بکشند و به طور طبیعی مرطوب بمانند.۲-لنز آرین: یکی از پر فروش ترین و بهترین مارک لنز ها و مقرون به صرفه ترین نوع آنهاست که دارای پیشینه قدیمی در بین بهترین مارک ها می باشد. این برند مربوط به کشور کره می باشد و دارای انواع یک روزه و یک ساله می باشد. همچنین داری قیمت بسیار پایینی می باشد. این لنز درای سه طیف رنگ می باشد: طیف یک رنگ: لنز رنگی بدون دور است . طیف دو رنگ: لنز رنگی دارای دور مشکی است . طیف سه رنگ: لنز طبی رنگی ( ترکیب دو رنگ اصلی در وسط ) به همراه رنگ مشکی دور لبه.۳-لنز بوش: این لنز طبی نیز ساخت یک شرکت امریکایی در حوزه بینایی است. این شرکت یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید لنز و محصولات تخصصی جراحی چشم در دنیا می باشد.۴- لنز ماکسیما: لنز ماکسیما Maxima محصولی از کشور انگلستان می باشد. این محصول دارای مجوز اداره پزشکی ایران می باشد.

لنز چشمی تماسی چیست؟

معمولا برای برطرف کردن عیوب بینایی چشم مثل دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم، نخستین و قدیمی‌ترین روش استفاده از عینک است. با وجود این بسیاری از افرادی که مشکل بینایی دارند، برای مثال ورزشکاران حرفه‌ای یا بیمارانی که مشکلاتی مثل قوز قرنیه (کراتوکونوس) دارند، نمی‌توانند از عینک استفاده کنند و مجبور به استفاده از لنز طبی هستند. لنزهای تماسی یا عدسک در حقیقت عدسی نازکی هستند که روی قرنیه‌ی چشم قرار می‌گیرد. از آنجایی که قرنیه‌ی چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را به‌طور مستقیم دریافت می‌کند، پس لنز مناسب باید اکسیژن را از خود عبور دهد تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نشود و آسیب نبیند. لنزهای تماسی هم جنبه‌ی طبی و درمانی دارند و هم شامل لنزهای زیبایی و آرایشی می‌شوند. لنز طبی تماسی به‌خودی‌خود شفاف و بی‌رنگ است، اما برای تسهیل در پیدا شدن لنزها در ظرف نگهداری لنز معمولا یک تناژ رنگی به آن‌ها داده می‌شود.

بازرگانی اپتیک سلطانی

بازرگانی اپتیک سلطانی

چه کسانی برای استفاده از لنز تماسی چشمی محدودیت دارند؟

اگر در جایی زندگی می‌کنید که در صورت ایجاد مشکل، دسترسی به پزشک برای‌تان مقدور نیست، بهتر است از لنز تماسی استفاده نکنید. افراد مسن برای استفاده از لنز و نگهداری از آن توانایی لازم را ندارند. اگرچه محیط زندگی و شرایط آب‌و‌هوایی مشکلی در استفاده از لنزهای تماسی ایجاد نمی‌کند، اما معمولا زندگی در مناطقی که معمولا با معضل گرد‌و‌خاک مواجه‌اند، مناطق آلوده به دود کارخانجات و وسایل نقلیه، هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز کمی تراکم اکسیژن، مثلا در مناطق کوهستانی، معمولا استفاده از لنزهای تماسی را حساس‌تر و مشکل‌تر می‌کند.